U primjeru 1 vidjet ćemo kako u programu Rhino možemo konstruirati jednostavne prostorne konstrukcije kao što su paralelni pravac, okomica iz točke na pravac te ravninu, točka udaljena za određenu duljinu.

Primjer 1: Neka su zadani pravac \(\small p\) te točka \(\small T\) koja ne leži na njemu.

  • Konstruirajte pravac kroz \(\small T\) paralelan s \(\small p\).
  • Konstruirajte nožište okomice \(\small N\) povučene iz točke \(\scriptsize T\) na pravac \(\small p\).
  • Konstriurajte točku \(\small S\) koja leži na pravcu \(\small p\), a za 2 je udaljena od točke \(\small N\).
  • Konstruirajte ravninu \(\small P\) kroz točku \(\small S\) okomitu na pravac \(\small p\).
  • Konstruirajte nožište okomice iz točke \(\small T\) na ravninu \(\small P\).

Rješenje: video 14

Korištene naredbe: Copy, Line, Sphere, Curve\(\to\)CurveFromObjects\(\to\)Intesection, Line\(\to\)Normal to Surface


Primjer 2: Konstrukcija ravnine - počinjemo s ravninama \(\small \Pi_1\), \(\small \Pi_2\), \(\small \Pi_3\), nastavljamo s projicirajućim ravninama, te na kraju konstruiramo ravninu zadanu s koordinatama \(\small(10,15,20)\).

Rješenje: video 15

Korištene naredbe: Plane\(\to\)CornerToCorner, Plane\(\to\)Vertical, Plane\(\to\)3Points, Surface\(\to\)Extend Surface, Transform\(\to\)Scale\(\to\)Scale 3-D


Primjer 3: Plohe konstruirane pomoću naredbe Extrude Curve - plašt valjka, stošca, pobočje kvadra, piramide.

Rješenje: video 16

Korištene naredbe: Surface\(\to\)Extrude Sufrace\(\to\)Straight (To Point, Along Curve)


Primjer 4: Tijela modelirana pomoću naredbe Solid\(\to\)Extrude Planar Curve - valjak, kvadar, stožac, piramida.

Rješenje: video 17

Korištene naredbe: Solid\(\to\)Extrude Planar Curve\(\to\)Straight (To Point, Along Curve), Analyze\(\to\)Mass Properties\(\to\)Volume


Primjer 5: Modeliranje tijela - kvadar, kugla, valjak, stožac, piramida (naredbe u izborniku Solid).

Rješenje: video 18

Korištene naredbe: Solid\(\to\)Box, Solid\(\to\)Sphere, Solid\(\to\)Cylinder, Solid\(\to\)Cone, Solid\(\to\)Pyramid



Zadatak 1: Konstruirajte rotacijski stožac kojem osnovka leži u \(\small xy \) ravnini. Središte osnovke je (15,10,0), polumjer osnovke je 6, a visina stošca je 17.

  • Konstruirajte rotacijski valjak kojem su točke (15,0,6) i (15,20,6) središta osnovki, a polumjer osnovki je 4.
  • Koristeći Booleove operacije konstruirajte uniju, presjek i razliku tih tijela.

Rješenje: video 19

Korištene naredbe: Solid\(\to\)Cone, Solid\(\to\)Cylinder, Copy, Solid\(\to\)Union, Solid\(\to\)Intersection, Solid\(\to\)Difference


Zadatak 2: Konstruirajte kocku stranice 10, a zatim ju presijecite ravninom tako da je presjek pravilan šesterokut.

Modelirajte tijelo nastalo presijecanjem kocke na ovaj način.

Rješenje: video 20

Korištene naredbe: Solid\(\to\)Box, Polyline, Surface\(\to\)Plane\(\to\)3 Points, Trim, Cap Planar Holes


Zadatak 3: Konstruirajte oktaedar kojem je duljina stranice 14.

Rješenje: video 21

Korištene naredbe: Polygon, Polyline, Transform\(\to\)Rotate 3-D, Solid\(\to\)Pyramid, Transform\(\to\)Mirror