next up previous contents index
Next: Dijagonalizacija matrice sustava Up: Metode rješavanja Previous: Svođenje na jednu jednadžbu   Sadržaj   Indeks


Eulerova metoda

Druga metoda, Eulerova, se sastoji u tome da se rješenje pripadnog homogenog sustava pretpostavi u obliku

$\displaystyle \boldsymbol{y}(x)=e^{\lambda x}\,\boldsymbol{C}, $

gdje je

% latex2html id marker 33042
$\displaystyle \boldsymbol{C}= \left[ \begin{array}{c} C_1 \\  C_2 \\  \vdots \\  C_n
\end{array} \right].$

Uvrštavanje u (1.9) daje

$\displaystyle e^{\lambda x}\,\lambda \,\boldsymbol{C}=e^{\lambda x}\,A\,\boldsymbol{C}$

$\displaystyle A\,\boldsymbol{C}=\lambda \,\boldsymbol{C},$

pa dolazimo do poznatog problema da za matricu $ A$ nađemo vlastite vrijednosti i vlastite vektore. Taj problem smo rješavali za simetrične i ortogonalne matrice. Sada međutim matrica može biti proizvoljna. Problem egzistencije i nalaženja vlastitih vrijednosti i vlastitih vektora za proizvoljnu matricu nije tako jednostavan, pa to otežava diskusiju.

Primjer 1.30   Riješimo primjer 1.29 na ovaj način.

Rješenje. Najprije promatramo pripadni homogeni sustav

$\displaystyle y'(x)=-2\,y(x)-4\,z(x) $

$\displaystyle z'(x)=-y(x)+z(x),$

tj.

\begin{displaymath}
% latex2html id marker 33055
\left[
\begin{array}{c}
y(x)...
...ft[ \begin{array}{c}
y(x) \\
z(x)
\end{array}
\right].\end{displaymath}

Uvrstimo

% latex2html id marker 33057
$\displaystyle \left[
\begin{array}{c}
y(x) \\
...
...t] = e^{\lambda x} \left[ \begin{array}{c}
C_1 \\
C_2
\end{array}
\right].$

Dobivamo sustav jednadžbi
$\displaystyle (-2-\lambda )\,C_1-4\,C_2$ $\displaystyle =$ 0  
$\displaystyle -C_1+(1-\lambda )\,C_2$ $\displaystyle =$ $\displaystyle 0.$  

Ovo je homogen sustav i on ima netrivijalno rješenje ako i samo ako je determinanta sustava jednaka nuli. To vodi na kvadratnu jednadžbu

$\displaystyle \lambda ^2+\lambda -6=0.$

Slijedi $ \lambda _1=2,\lambda _2=-3$. Za $ \lambda =2$ imamo

$\displaystyle -4\,C_1-4\,C_2=0, \hspace{.5in} -C_1-C_2=0,$

rješenje je $ C_2=-C_1,$ pa za $ C_1=1$ dobivamo vektor

% latex2html id marker 33083
$\displaystyle \left[ \begin{array}{r} 1 \\  -1 \end{array}\right].$

Za $ \lambda =-3$ analogno $ C_2=\frac{1}{4} \,C_1,$ pa za $ C_1=1$ dobivamo vektor

% latex2html id marker 33091
$\displaystyle \left[ \begin{array}{r} 1 \\  \frac{1}{4} \end{array} \right]. $

Rješenje homogenog sustava je tako
$\displaystyle y(x)$ $\displaystyle =$ $\displaystyle C_1\,e^{2x}+C_2\,e^{-3x}$  
$\displaystyle z(x)$ $\displaystyle =$ $\displaystyle -C_1\,e^{2x}+\frac{1}{4} \,C_2\,e^{-3x}.$  

Partikularno rješenje dobivamo varijacijom konstanti

$\displaystyle y_p(x)=C_1(x)\,e^{2x}+C_2(x)\,e^{-3x}, \hspace{.3in}
z_p(x)=-C_1(x)\,e^{2x}+\frac{1}{4} \,C_2(x)\,e^{-3x}$

Uvrstimo ovo u (1.12). Dobivamo sustav

$\displaystyle C_1'(x)\,e^{2x}+C'_2(x)\,e^{-3x}=1+4\,x, \hspace{.3in}
-C'_1(x)\,e^{2x}+\frac{1}{4} \,C'_2(x)\,e^{-3x}=\frac{3}{2} \,x^2.$

Cramerovim pravilom nalazimo

$\displaystyle C'_1(x)=\frac{1+4\,x-6\,x^2}{5} \,e^{-2x}, \hspace{.5in}
C'_2(x)=\frac{4+16x+6x^2}{5} e^{3x}.$

Integracijom dobivamo

$\displaystyle C_1(x)=\frac{x+3\,x^2}{5} \,e^{-2x}, \hspace{.5in}
C_2(x)=\frac{4\,x+2\,x^2}{5} \,e^{3x}.$

Dakle

$\displaystyle y_p(x)=x+x^2, \hspace{.5in} z_p(x)=-\frac{1}{2} \,x^2,$

što smo i trebali dobiti.

Ako sustav rješavamo Eulerovom metodom, onda se može dogoditi da neka vlastita vrijednost od $ A$ ima kratnost veću od 1. Tada razlikujemo dva slučaja.

a) Vlastitoj vrijednosti je pridruženo onoliko linearno nezavisnih vlastitih vektora kolika ja njena kratnost.

b) Vlastitoj vrijednosti pripada manje linearno nezavisnih vlastitih vektora nego što je njena kratnost.

Pogledajmo na primjerima kako se ti problemi rješavaju.

Primjer 1.31   Treba naći opće rješenje sustava

$\displaystyle y'=y ,\hspace{.5in} z'=z.$

Rješenje. Matrica sustava je % latex2html id marker 33121
$ \left[ \begin{array}{cc} 1 & 0 \\  0 & 1
\end{array} \right]$ i prema tome očigledno je $ \lambda=1$ kratnosti 2. Nadalje, svaki vektor je vlastiti, pa možemo naći dva linearno nezavisna vlastita vektora. Tu se dakle radi o slučaju a), pa je rješenje

\begin{displaymath}
% latex2html id marker 33125
\left[
\begin{array}{c} y \\  ...
...C_2\,e^x \left[
\begin{array}{c} 0 \\  1 \end{array}
\right],\end{displaymath}

gdje su $ C_1$ i $ C_2$ proizvoljne konstante.

Primjer 1.32   Treba naći opće rješenje sustava

$\displaystyle y'=y+z ,\hspace{.5in} z'=z$

Rješenje. Matrica sustava je % latex2html id marker 33134
$ \left[ \begin{array}{cc} 1 & 1 \\  0 & 1
\end{array} \right],$ pa je $ \lambda=1$ kratnosti 2. Traženje vlastitih vektora nas vodi do sustava

$\displaystyle (1-\lambda )\,C_1+C_2=0 $

$\displaystyle (1-\lambda )\,C_2=0,$

odakle za $ \lambda=1$ slijedi $ C_2=0,$ $ C_1$ proizvoljan. Dakle vlastiti su vektori oblika % latex2html id marker 33148
$ \; C_1 \left[ \begin{array}{c} 1 \\  0 \end{array} \right].$ Ti vektori čine jednodimenzionalan vektorski prostor, pa ne postoje dva linearno nezavisna vektora. To je prema tome slučaj b). Riješimo taj zadatak prvom metodom. Deriviranje prve jednadžbe dovodi do

$\displaystyle y''-y'=y'-y $

$\displaystyle y''-2\,y'+y=0. $

$\displaystyle \lambda ^2 -2\,\lambda +1=0, \;\;\; \lambda _{1,2}=1,$

pa je fundamentalni sustav rješenja $ e^x,\;x\,e^x.$ Tako je

$\displaystyle y=C_1\,e^x+C_2\,x\,e^x.$

Pomoću $ y$ iz prve jednadžbe nađemo $ z$

$\displaystyle z=C_2\,e^x.$

To možemo pisati u obliku

% latex2html id marker 33166
$\displaystyle \left[ \begin{array}{c} y \\  z \end...
...array} \right] +C_2\,e^x
\left[ \begin{array}{c} x \\  1 \end{array} \right] .$

Primjer 1.33   Riješiti sustav
$\displaystyle y_1'(x)$ $\displaystyle =$ $\displaystyle y_1(x) + y_2(x),$  
$\displaystyle y_2'(x)$ $\displaystyle =$ $\displaystyle \hspace{1.5cm} y_2(x) + y_3(x),$  
$\displaystyle y_3'(x)$ $\displaystyle =$ $\displaystyle \hspace{3cm} y_3(x).$  

Rješenje. Ovaj sustav ima rješenja

$\displaystyle y_1(x)$ $\displaystyle =$ $\displaystyle e^x\,C_1 + e^x\,x\,C_2 + \frac{1}{2}\,e^x\,x^2\,C_3,$  
$\displaystyle y_2(x)$ $\displaystyle =$ $\displaystyle \hspace{1.5cm} e^x\,C_2 \hspace{.5cm} + e^x\,x\,C_3,$  
$\displaystyle y_3(x)$ $\displaystyle =$ $\displaystyle \hspace{3.5cm} e^x\,C_3,$  

tj.

% latex2html id marker 33207
$\displaystyle \boldsymbol{y}= C_1\,e^x \left[
\be...
...\left[
\begin{array}{c}
\frac{1}{2}\,x^2 \\
x \\
1
\end{array}
\right].$

Neki put se ne mogu lagano eliminirati sve nepoznate funkcije osim jedne kao što se to radi u prvoj metodi. Pokušajte na primjer riješiti objema metodama slijedeći primjer

$\displaystyle y'_1$ $\displaystyle =$ $\displaystyle 4\,y_1-2\,y_2+y_3$  
$\displaystyle y'_2$ $\displaystyle =$ $\displaystyle -2\,y_1+y_2+2\,y_3$  
$\displaystyle y'_3$ $\displaystyle =$ $\displaystyle y_1+2\,y_2+4\,y_3.$  

U posljednjim primjerima smo rješavali homogene sustave radi jednostavnosti. Da su bili nehomogeni, varijacijom konstanti dobili bismo partikularno rješenje.


next up previous contents index
Next: Dijagonalizacija matrice sustava Up: Metode rješavanja Previous: Svođenje na jednu jednadžbu   Sadržaj   Indeks
2001-10-26